

Druk op autoconcerns groeit door chiptekorten en importheffingen
DEN HAAG (ANP/RTR) – De druk op autofabrikanten neemt toe. Bij Nissan leidt een tekort aan chips tot productiebeperkingen, terwijl BMW en Toyota lagere winstmarges rapporteren door internationale handelsmaatregelen en felle concurrentie.
Het Japanse Nissan gaat vanaf volgende week de binnenlandse productie van sommige SUV’s terugschroeven door een tekort aan halfgeleiders geleverd door de Nederlandse chipmaker Nexperia, meldt Reuters op basis van bronnen. Nexperia kampt met leveringsproblemen na een exportverbod dat China de Nijmeegse chipfabrikant oplegde uit onvrede over ingrepen van de Nederlandse regering.
Toyota kwam woensdag met een tegenvallende winstverwachting voor zijn boekjaar, dat loopt tot eind maart 2026. De grootste autofabrikant ter wereld verwacht dat de winst stijgt tot omgerekend 19 miljard euro, beneden de verwachtingen van marktkenners. Toyota heeft onder meer last van hogere Amerikaanse invoerheffingen.
‘Felle concurrentie’
Ook BMW, een Duitse fabrikant van luxeauto’s, ondervindt dit. Het in München gevestigde concern kampt ook met hogere EU-invoerrechten. Dat komt omdat BMW zijn elektrische Mini’s in China maakt en importeert naar Europa. De invoertarieven hebben de winstmarge in het derde kwartaal volgens BMW met bijna 2 procent gedrukt.
BMW gaf ook aan dat het in China te maken heeft met “felle concurrentie”. Voor het vierde kwartaal heeft BMW dan ook de verkoopverwachting in China, ‘s werelds grootste automarkt, verlaagd. Een lichtpuntje is dat de Europese bestellingen voor de nieuwe elektrische BMW iX3 volgens het bedrijf “bijzonder sterk” zijn.
In China verliezen Europese fabrikanten terrein. Lokale concurrenten zoals BYD en Xiaomi concurreren scherp met technologisch geavanceerde elektrische auto’s die veel goedkoper zijn.
Bron: ANP
Laatste nieuws





