

Acties en prijsverlagingen helpen McDonald’s aan omzetgroei
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG) – Hamburgerketen McDonald’s heeft in het afgelopen kwartaal meer omzet behaald doordat klanten bij een bezoek gemiddeld meer uitgaven. De fastfoodketen profiteerde van acties en prijsverlagingen om meer klanten aan te trekken die op de kosten letten.
Dat leverde het concern wereldwijd 3 procent meer omzet op. McDonald’s verlaagde onlangs de prijs van bepaalde menu’s en introduceerde in de VS een actie waarbij klanten het tweede product voor één dollar kunnen krijgen. Die strategie lijkt te werken, ondanks dat consumenten gemiddeld minder vaak buiten de deur eten.
De totale omzet bedroeg in het derde kwartaal ruim 7 miljard dollar, in lijn met de verwachtingen van marktkenners. Internationaal zag McDonald’s groei in onder meer Duitsland, Australië en Japan.
Imago VS
De groei van de nettowinst vlakte af in het afgelopen kwartaal en nam met slechts 1 procent toe tot 2,3 miljard dollar. In de eerste negen maanden van het jaar bedroeg de winstgroei nog 3 procent.
Volgens Chris Kempczinski, topman van McDonald’s, zijn de resultaten “een bewijs van ons vermogen om zelfs in een uitdagende omgeving duurzame groei te realiseren”.
Kempczinski zei begin september dat steeds meer consumenten Amerikaanse merken de rug toekeren, omdat het imago van de Verenigde Staten verslechterde. Het imago van deze merken is mogelijk verslechterd sinds het aantreden van president Donald Trump. In Nederland associëren veel mensen McDonald’s vooral met ongezonde fastfood.
Bron: ANP
Laatste nieuws





