

NAM terecht aangewezen als gasopslagbeheerder, oordeelt rechter
DEN HAAG (ANP) – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) komt niet af van de status van beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk, oordeelt de rechter. Daarmee blijft het energiebedrijf ook gebonden aan regelgeving voor gasopslagen. Die schrijft onder andere voor dat beheerders pas mogen stoppen met gasopslagen als dat volgens de toezichthouder geen probleem voor de leveringszekerheid oplevert.
De NAM stond tegenover toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). De NAM vond dat de ACM het bedrijf onterecht had gecertificeerd als gasopslagsysteembeheerder van Norg en Grijpskerk, twee voormalige gasvelden die nog dienstdoen als gasopslag. De NAM voerde onder andere aan dat deze locaties gezien moesten worden als productieopslagen, maar daar ging de rechter niet in mee. Tegen de uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.
In Norg wil NAM kussengas winnen, oftewel het gas in opslagen dat voor voldoende druk zorgt. Op termijn wil het gezamenlijke bedrijf van Shell en ExxonMobil helemaal van de gasopslagen af. De NAM meldde eerder open te staan voor een overname van de locaties door de Nederlandse staat, maar vorige kabinetten zouden die gesprekken hebben afgebroken.
Volgens de NAM wordt bij het aanwijzen van Norg en Grijpskerk te weinig rekening gehouden met de oorspronkelijke rol van die opslagen en eerdere afspraken. “Deze status brengt bovendien verplichtingen met zich mee die niet passen bij de intentie van de NAM om het aanwezige kussengas alsnog te produceren”, meldt een woordvoerder. “De NAM is van mening dat dit kan zonder dat leveringszekerheid in gevaar wordt gebracht.”
Over gasopslagen was dit jaar meer te doen tussen de overheid en de NAM, die jarenlang verantwoordelijk was voor de winning van Gronings gas. Er was een uitspraak in een arbitragezaak voor nodig om staatsbedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) toegang te laten krijgen tot de gasopslag Norg voor het begin van het nieuwe vulseizoen. EBN neemt het vullen van gasopslagen op zich als marktpartijen het laten afweten. Eerder werden de bergingen gebruikt door gashandelaar GasTerra, maar die stopt nu de gaswinning in Groningen is beëindigd.
Bron: ANP
Laatste nieuws





