Veel hulpdiensten bij grote brand in parkeergarage in Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) – Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto’s zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.

Ambulancepersoneel keek dertien mensen na. Twee van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht, omdat zij rook hebben ingeademd.

Inmiddels is het sein brandmeester gegeven en kunnen bewoners “binnen een half uur” weer terug naar hun woning, meldt een woordvoerder van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond rond 8.00 uur. “De woningen hebben geen schade. Slechts in één woning is sprake van vervuiling. Waarschijnlijk omdat het raam daar openstond en rook via buiten naar binnen is gekomen.”

Volgens de veiligheidsregio zijn onder meer brandweer, ambulance, politie en de gemeente aanwezig bij de brand. Het ontruimen was een flinke operatie, aldus de veiligheidsregio. Vanwege de hitte moeten hulpdiensten elkaar afwisselen om veilig te kunnen blijven werken. Op de opvanglocatie is het Rode Kruis aanwezig om de bewoners te ondersteunen en water en eten te geven.

Eén auto blijft branden en die probeert de brandweer naar buiten te krijgen om deze verder te blussen. Het gaat om een elektrische auto. De overige voertuigen zijn dusdanig verbrand dat ze lastig uit de garage te krijgen zijn. De garage en de bovengelegen binnentuin blijven voorlopig nog onbegaanbaar, zegt de woordvoerder van de veiligheidsregio. “Hopelijk kunnen we daar later vandaag beter nieuws over melden.”

Bron: ANP