Agentschap UKMTO meldt weer schade door projectiel in Hormuz

LONDEN/TEHERAN (ANP/RTR) – De Britse maritieme organisatie UKMTO heeft weer melding gemaakt van een incident met een projectiel in de Straat van Hormuz. De brug van een tanker is beschadigd door een onbekend projectiel, maar er zijn geen gewonden en er wordt geen milieuschade gevreesd. De regeringsinstantie UKMTO noemt de situatie in de zeestraat nu behoorlijk gevaarlijker. Het zou mogelijk om de olietanker KIKU gaan die onder Panamese vlag vaart.

Iraanse staatsmedia melden, net als afgelopen week, dat er waarschuwingsschoten worden afgevuurd op schepen die zonder toestemming van de Iraanse scheepvaartautoriteiten door de zeestraat varen. Teheran meldt zaterdag dat het aantal aanvragen voor een vergunning snel stijgt, maar er zijn toch schepen die zonder toestemming door de zee-engte willen.

De VS zouden dit aanmoedigen en faciliteren. Dit is “een flagrante schending” van het voorlopige akkoord tussen beide landen, zegt Iran. Daarin staat dat Iran zestig dagen lang alles zal ondernemen om de scheepvaart in de zeestraat veilig en gratis te laten zijn. Er staat niets over een rol voor de VS.

Donderdag leidde de inslag van een projectiel op een boot voor de kust van Oman in de zeestraat tot Amerikaanse aanvallen op Iran. Daarop heeft Iran zaterdag gereageerd met droneaanvallen op wat het noemt “Amerikaanse doelen in de regio”.

Bron: ANP