Australië scherpt verbod op sociale media voor kinderen aan

SYDNEY (ANP/AFP/RTR) – Australië gaat de boete voor techbedrijven die het socialmediaverbod voor kinderen omzeilen verdubbelen. Daarnaast krijgt de toezichthouder meer bevoegdheden om socialmediabedrijven te toetsen. Het verbod voor jongeren onder de 16 jaar lijkt nog weinig effect te hebben gehad.

“Het is duidelijk dat de techgiganten niet genoeg doen om de wet na te leven; er zitten nog steeds te veel kinderen op sociale media”, zei premier Anthony Albanese. “Deze wijzigingen laten zien hoe serieus wij omgaan met elk verzuim van socialemediabedrijven om aan hun verplichtingen te voldoen.”

De maximale boete is verhoogd van 45 miljoen Australische dollar naar 99 miljoen Australische dollar, omgerekend zo’n 60 miljoen euro. Daarnaast mag de internettoezichthouder eSafety Commissioner de techbedrijven dwingen om bewijs te leveren van maatregelen die ze hebben genomen om te voorkomen dat tieners onder de 16 jaar een account aanmaken.

Eerste

De Australische overheid stelde dat de toezichthouder actief onderzoek doet naar een mogelijke niet-naleving van de regels door Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok.

Sinds het instellen van het verbod eind vorig jaar zijn er ruim 5 miljoen accounts van kinderen verwijderd of beperkt. Toch lijkt het verbod nog weinig invloed te hebben, blijkt uit een onderzoek van wetenschappers uit Australië. Van de ruim 400 jongeren tussen de 12 en 15 jaar gebruikte 85 procent ook drie maanden na het verbod nog sociale media. Dat lukte een groot deel door te zeggen dat ze ouder dan 16 waren.

Australië kwam als eerste land met een verbod op platforms als TikTok en Facebook voor kinderen. Ook andere landen kijken naar maatregelen. Zo stelde het Verenigd Koninkrijk eerder deze maand een vergelijkbaar verbod in dat volgend jaar in moet gaan.

Bron: ANP