Israël: troepen pas weg na ontwapening Hezbollah

TEL AVIV (ANP/AFP) – Israël trekt zijn troepen pas terug uit Libanon als Hezbollah volledig is ontwapend. Dat heeft de Israëlische defensieminister Israel Katz verklaard, berichten verschillende media.

Katz prijst de “historische” overeenkomst tussen Israël en Libanon die vrijdag werd ondertekend, aldus The Times of Israel. Hij stelt dat deze “voor het eerst in decennia een nieuwe en veiligere realiteit kan creëren langs de noordgrens en in Libanon.”

Hij noemt de raamovereenkomst tussen zijn land en Libanon ook een “strategische klap voor Iran”. “Iran probeerde via dreigementen en druk op de VS Israël te dwingen zich terug te trekken, maar faalde”, aldus Katz volgens de Israëlische krant. In de vorige week al vastgelegde afspraken tussen de Verenigde Staten en Iran staat inderdaad dat het geweld in Libanon direct moet stoppen. Iran is Hezbollahs voornaamste bondgenoot en financier.

‘Vernederend’

Israël zal sowieso met IDF-troepen een bufferzone aanhouden in Zuid-Libanon, kondigde de minister verder aan. “De premier en ik hebben het IDF opdracht gegeven zich voor te bereiden op een langdurig verblijf in de veiligheidszone,” zei Israel Katz in een videoverklaring, aldus AFP, daarmee verwijzend naar een gebied dat tot 10 kilometer diep in Libanees grondgebied reikt.

Hezbollah, waartegen Israël oorlog voert, verwierp de raamovereenkomst. De hoogste leider van de sjiitische beweging, Naim Qassem, verklaarde het Israëlisch-Libanese akkoord nietig. Hij noemde het vernederend en beschamend. Ook kondigde Qassem aan dat Hezbollah het verzet tegen de Israëlische bezetter zal blijven voortzetten.

Bron: ANP