

Rode Kruis: buiten wachtende asielzoekers Ter Apel onverantwoord
TER APEL (ANP) – Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. “De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer.”
“Liveblogs geven tips over wat je het beste kunt doen en we krijgen vrijaf van werk of school. Ondertussen staan er al dagenlang tientallen mensen op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel in de bloedhitte”, zien de hulpverleners. “Wie kijkt er naar hen om in deze gevaarlijke hittegolf? Enkele organisaties, waaronder het Rode Kruis, doen wat zij kunnen om hen te beschermen als niemand anders het doet.”
Ook VluchtelingenWerk Nederland is bezorgd dat de mensen daar niet of nauwelijks de verkoeling kunnen vinden die iedereen volgens het Nationaal Hitteplan moet opzoeken. Zeker mensen die al een zware reis achter de rug hebben, zouden extra zorg en bescherming moeten krijgen, stelt directeur Sjoerd Warmerdam. Elf mensen brachten daar volgens hulporganisatie Migreat de nacht buiten door. Omdat ook dan de temperaturen hoog blijven, kan het lichaam minder goed herstellen van de hitte en dat vergroot de risico’s op gezondheidsproblemen, stelt VWN.
Het Rode Kruis deelt petjes uit, heeft ventilatoren, twaalf extra pallets met water en een paal met zonnebrandcrème neergezet. Ook heeft de organisatie nog altijd hoge witte tenten op het veld voor het aanmeldcentrum van de IND en de opvanglocatie van het COA staan. Die geven beschutting tegen de zon, maar eronder wordt het erg warm.
Vanuit beide organisaties klinkt de noodkreet de situatie op te lossen, voor voldoende (nood)opvangplekken te zorgen en op korte termijn ook dagopvang in koele ruimtes te verzorgen. “Het kan geen dag meer wachten”, aldus het Rode Kruis.
Bron: ANP
Laatste nieuws





