

Poolse premier pleit voor respect na WOII-rel met Oekraïne
GDAŃSK (ANP/AFP) – De Poolse premier Donald Tusk heeft op een conferentie over het herstel van Oekraïne in zijn land gepleit voor “wederzijds respect” tussen Polen en Oekraïne. De buurlanden zijn verwikkeld in een diplomatieke ruzie en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky is zelf niet naar Gdańsk gekomen.
Het conflict draait om een besluit van Zelensky om een legereenheid te vernoemen naar een omstreden verzetsgroep uit de Tweede Wereldoorlog. Die vocht tegen nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie, maar wordt ook verantwoordelijk gehouden voor gruweldaden tegen Poolse burgers. De nationalistische president van Polen, een rivaal van de pro-Europese premier Tusk, reageerde boos en besloot Zelensky een hoge Poolse onderscheiding af te pakken.
De rel overschaduwt de conferentie in Gdańsk, waar rekening wordt gehouden met onrust. Poolse ultranationalisten riepen op tot anti-Oekraïense protesten en zwaarbewapende agenten hebben uit voorzorg de omgeving afgezet. Polen en Oekraïne werkten de afgelopen jaren juist nauw samen. Veel wapens die naar Oekraïne gaan, worden via Polen het land binnengebracht. Ook ving Polen veel vluchtelingen op uit het buurland.
‘Gezamenlijke toekomst’
Tusk heeft eerder al duidelijk gemaakt de ruzie als een strategische fout te zien die schadelijk is voor beide landen. “We kunnen de toekomst alleen bouwen op basis van de waarheid, wederzijds respect en begrip voor de geschiedenis”, zei hij in Gdańsk. Nu Zelensky wegblijft, wordt Oekraïne daar vertegenwoordigd door premier Joelia Svyrydenko.
Zij liet zich verzoenend uit en bedankte de Polen. “Bedankt voor jullie hulp op het moment dat wij die het hardst nodig hadden”, zei de premier. “Bedankt voor jullie bereidheid om samen met ons aan een gezamenlijke toekomst binnen de Europese Unie te bouwen.”
Bron: ANP
Laatste nieuws





