Economie - 18 september 2025 om 10:30

ACM begint onderzoek naar prijzen voor producten in supermarkten

DEN HAAG (ANP) – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar de prijzen van producten in Nederlandse supermarkten. Volgens de toezichthouder zijn er signalen dat sommige boodschappen over de grens goedkoper zijn dan in Nederland.

De waakhond wil meer inzicht krijgen in de manier waarop de prijzen tot stand komen en of er marktproblemen zijn die leiden tot hogere prijzen. Daarbij kijkt de ACM bijvoorbeeld naar de winstmarges van leveranciers en supermarkten, mogelijke verklaringen voor hoge of lage marges en prijsverschillen tussen producten in Nederlandse supermarkten en die in andere landen.

“Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen”, legt de toezichthouder uit. De resultaten zijn naar verwachting volgend jaar zomer bekend.

Andere landen

Nederlandse supermarktketens als Jumbo hebben eerder geklaagd over de volgens hen te hoge inkoopprijzen die sommige bedrijven achter A-merken vragen. Zo lagen producten van JDE Peet’s, bekend van Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee, eerder dit jaar tijdelijk niet of minder in de schappen van onder meer Jumbo en Albert Heijn, na vastgelopen onderhandelingen over inkoopprijzen. Met Heineken had Jumbo een soortgelijk conflict.

Begin dit jaar zeiden enkele supermarktbazen dat sommige A-merken hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten vragen dan aan supers in andere landen.

De ACM heeft een ander onderzoek, die naar de leermiddelenmarkt, tijdelijk stopgezet omdat daarvoor nu te weinig capaciteit is. De waakhond wil in januari weer doorgaan met dat onderzoek en de resultaten ervan voor het einde van 2026 publiceren.

Bron: ANP