

Frans-Duits defensiebedrijf KNDS kondigt beursgang aan
PARIJS/FRANKFURT (ANP/AFP/BLOOMBERG) – Het Frans-Duitse defensieconcern KNDS heeft woensdag zijn plannen voor een beursgang in Parijs en Frankfurt aangekondigd. Eerder deze week sloten Frankrijk en Duitsland al een overeenkomst over het eigendom van KNDS, dat onder meer tanks, artillerie en gevechtsvoertuigen bouwt.
Het was al bekend dat KNDS een notering nastreefde in Parijs en Frankfurt. Die beursgang moet binnen enkele weken plaatsvinden, aldus topman Jean-Paul Alary van KNDS. “Europa betreedt een nieuw tijdperk van defensie en veiligheid. Legers zijn in snel tempo aan het moderniseren en belangrijke defensiecapaciteiten op land aan het heropbouwen. De beursgang is een logische nieuwe stap voor KNDS”, aldus Alary.
Parijs en Berlijn zullen ieder een belang van 40 procent in KNDS bezitten. Nu heeft Frankrijk nog de helft in handen. Daarvan wordt 10 procent naar de beurs gebracht. De andere 50 procent is in bezit van Duitse families. Die hebben een deal gesloten over een verkoop van 40 procent aan de Duitse staat. De resterende 10 procent wordt dan ook op de beurs verkocht.
Omzet 4,4 miljard
Het hoofdkantoor van KNDS staat in Amsterdam. Het bedrijf maakt onder meer de Duitse Leopard-tanks en de Franse Leclerc-tanks. Ook produceert KNDS artilleriemunitie, pontoonbruggen en rijdende gevechtsrobots.
Bij de beursgang zou een waardering aan KNDS toegekend worden tussen de 15 miljard en 20 miljard euro. Er werken ongeveer 11.000 mensen bij KNDS, dat concurreert met onder meer het Duitse Rheinmetall.
KNDS ontstond in 2015 door de fusie van het Duitse bedrijf Krauss-Maffei Wegmann en de Franse onderneming Nexter. De omzet van het bedrijf bedroeg vorig jaar 4,4 miljard euro. Het orderboek stond eind vorig jaar op meer dan 33 miljard euro.
Bron: ANP
Laatste nieuws





