

Meta komt EU tegemoet met keuze bij persoonlijke advertenties
BRUSSEL (ANP) – Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.
“Meta zal gebruikers de keuze geven tussen: instemmen met het delen van al hun gegevens en volledig gepersonaliseerde advertenties zien, of ervoor kiezen om minder persoonlijke gegevens te delen voor een ervaring met beperkte gepersonaliseerde advertenties”, meldt de Commissie. Het bedrijf maakt de nieuwe reclameopties in januari bekend aan zijn gebruikers in de Europese Unie, volgens de Commissie.
De Commissie “erkent” de stap van Meta en zegt dat het voor het eerst is dat zo’n keuze beschikbaar is op Meta’s platforms.
TikTok
Brussel waarschuwde Meta in juni nog voor een dagelijkse Europese boete als het privacybeleid niet voldeed aan regels van de EU. Eerder kreeg het bedrijf een boete van 200 miljoen euro, omdat gebruikers geen optie hadden om Meta geen persoonlijke data te laten gebruiken. Gebruikers konden kiezen tussen een gratis Facebook en Instagram met gerichte advertenties of een advertentievrije versie tegen betaling.
Daarna introduceerde Meta naar eigen zeggen een vernieuwde gratis optie waarbij minder persoonlijke data zou worden gebruikt voor gerichte reclames, maar Brussel onderzocht nog of dat daadwerkelijk het geval was.
Vorige week werd bekend dat X een boete krijgt van 120 miljoen euro, omdat het bedrijf zich niet hield aan digitale regels van de EU. Socialmediabedrijf TikTok ontliep juist een boete door zich aan te passen aan de digitale eisen van de EU.
Bron: ANP
Laatste nieuws





