Rechter schrapt 2 miljoen euro boete PostNL om te late bezorging

DEN HAAG (ANP) – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.

Drie jaar geleden bepaalde de rechtbank in Rotterdam dat de post- en pakketbezorger de boete moest betalen, omdat het bedrijf in 2019 niet genoeg post op tijd had bezorgd. PostNL ging in hoger beroep en heeft dinsdag gelijk gekregen van het CBb.

PostNL moet minstens 95 procent van de brievenbuspost bezorgen op de eerstvolgende bezorgdag. Volgens een proefbriefonderzoek van de ACM bezorgde PostNL in 2019 slechts 94,34 procent op tijd. Het CBb zegt dat voor 0,6 procent van de onderzochte brieven niet is vastgesteld of ze te laat zijn bezorgd door vertraging bij PostNL. Dit kon ook aan de verzender of ontvanger liggen.

Het CBb vindt daarom dat deze brieven niet meer moeten meetellen als te laat bezorgd. Onder meer om deze reden voldoet PostNL wel aan de norm van 95 procent en is geen sprake van een overtreding, aldus het CBb. De uitspraak is definitief.

PostNL wil overigens af van de wettelijke verplichtingen voor postbezorging onder de universele postdienst (UPD). Afgelopen oktober kwam het demissionaire kabinet het bedrijf tegemoet met een snellere verruiming van de bezorgtijd van post van particulieren. Hierdoor mag er al vanaf 2027 drie dagen overheen gaan voordat een brief of kaart bij iemand op de mat ligt.

De ACM laat weten de uitspraak te bestuderen “om de gevolgen ervan te bepalen”.

Bron: ANP