AEX opent iets hoger na flinke koersval dag eerder

AMSTERDAM (ANP) – De AEX-index op de Amsterdamse beurs is woensdag licht hoger geopend na het forse koersverlies een dag eerder. Daarbij werden onder meer de chipbedrijven op het Damrak in de verkoop gedaan vanwege een wereldwijde uitverkoop in de techsector.

De AEX noteerde in de vroege handel 0,1 procent hoger op 1066,92 punten. Dinsdag zakte de hoofdindex nog 1,6 procent, onder druk van minnen voor de chipbedrijven ASMI, Besi en ASML van bijna 8 procent. ASMI zakte nu nog eens 1,7 procent. Besi ging iets omhoog. ASML steeg 0,4 procent.

De MidKap daalde 0,1 procent tot 1083,61 punten. De index voor middelgrote bedrijven in Amsterdam verloor een dag eerder 1,3 procent.

Nieuwe topman Heineken

Op de aandelenbeurzen in Parijs, Frankfurt en Londen waren kleine koersbewegingen te zien.

Heineken won 1 procent. Dinsdag steeg de bierbrouwer na het nieuws dat de Braziliaan Rafael Oliveira is benoemd tot nieuwe topman. Hij volgt Dolf van den Brink op, die in januari aankondigde te vertrekken. Oliveira was topman van koffie- en theeconcern JDE Peet’s en is de eerste buitenstaander ooit die topman wordt van Heineken.

Fastned

Sterkste stijgers in de AEX waren logistiek vastgoedbedrijf WDP en techinvesteerder Prosus met plussen van 3,6 en 2,6 procent.

Signify daalde nog eens 1 procent in de MidKap, na het forse verlies een dag eerder. De verlichtingsproducent kwam toen met een strategische update die niet goed werd ontvangen.

De exploitant van snellaadstations voor elektrische auto’s Fastned klom 1,8 procent bij de kleinere fondsen na de bekendmaking dat het bedrijf ruim 36 miljoen euro heeft opgehaald met de uitgifte van obligaties aan particuliere investeerders. Met dat geld wil Fastned zijn verdere groei financieren.

Bron: ANP