

Eerste schepen gaan volgens evacuatieplan door Straat van Hormuz
LONDEN (ANP/RTR) – De eerste schepen zijn dankzij een evacuatieplan door de Straat van Hormuz gevaren. Dat meldt de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties. Het plan werd dinsdag in gang gezet en heeft als doel om honderden schepen veilig uit de Perzische Golf te laten varen.
Heropening van de Straat van Hormuz is onderdeel van het voorlopige vredesakkoord van de Verenigde Staten en Iran. Sinds het begin van de Iranoorlog eind februari is de zeestraat geblokkeerd. Via de waterweg ging voor de oorlog ongeveer een vijfde van de wereldwijde olie.
Schepen die via de Straat van Hormuz de Perzische Golf willen verlaten, moeten zich melden bij de IMO. “Schepen dienen instructies af te wachten voor ze vertrekken”, zegt de scheepvaartorganisatie. De evacuatie gebeurt in nauwe samenwerking met Iran, Oman en andere kuststaten in de regio, zei de IMO dinsdag. Er zijn twee tijdelijke routes aangewezen waar de scheepvaart kan varen.
Veiligheid
De afgelopen dagen varen er al meer schepen door de zeestraat dan de maanden ervoor. Toch is het goed dat er nu een plan is, zegt voorzitter Richard Moti van de vakbond voor de zeevarenden Nautilus. “Hiervoor was er nog veel onduidelijk. Moeten schepen wel of geen tol betalen en is het echt veilig? Hoog tijd dat het nu veilig kan”, zegt de voorman.
Moti benadrukt het belang ervan dat de scheepvaart gereguleerd door de smalle waterweg vaart. “Het moet wel veilig gebeuren. Schepen kunnen niet snel tot stilstand komen. Bovendien liggen er naar verluidt nog steeds zeemijnen”, stelt hij.
Op de honderden schepen die na maanden uit de Perzische Golf willen varen, zijn zo’n 11.000 zeevarenden werkzaam. De meeste Nederlandse schepen die vastzitten zullen niet weggaan, verwacht Moti. “Zij werken daar aan meerjarige projecten.”
Bron: ANP
Laatste nieuws





